David Escalona has a PhD in Arts from the University of Granada and a Master’s Degree in Art Research and Production from the same University. The terms he learnt while studying Medicine at the University of Málaga marked his artistic path: the body, disease and the fragility of our existence are some of the topics present in his work. “I don’t try to vindicate disorder, pain or wound. Neither do I try to tackle disability via Art-therapy. I don’t aim to view art as a healing process, but use conflict and contingency as the seeds for creation or for an opening to new possibilities in art and regarding virtually all aspects of life,” writes the artist.
Escalona has had many solo exhibitions and has taken part in group shows at different well-known, prestigious galleries and centres of art both in Spain and abroad (CACMálaga, Madrid’s Conde Duque Centre, Cervantes Institute in New Delhi, London’s Copperfield Gallery,ISCP from New York, Künslerhaus Bethanien from Berlin etc.). He has also received many fellowships, production grants, and awards from different organisations (Iniciarte production grant, from the Regional Government of Andalusia; the Daniel Vázquez Díaz grant, from Huelva’s Provincial Government; an FPU postdoctoral fellowship from the Ministry of Education, Culture and Sports, etc.).
David Escalona applies a transversal thought process to his artworks which are like visual metaphors, making up a multiplicity that invites the onlooker to view them at a distance from the hermetic compartments of each respective discipline.
Today, he lives in Málaga and envisions art as a strange device that can convey complex – but not necessarily intelligible – realities. He believes that anything that goes beyond reason can be treated from an aesthetic or artistic angle. As Escalona himself says, “Artworks can become an accident-event which shakes our certainties and forces us to think – they are thus able to effect a transformation in the individual, albeit sometimes an imperceptible one.”
______________________________________

David Escalona es Doctor en Bellas Artes por la Universidad de Granada y realiza Máster de Investigación y Producción en dicha universidad. Los años cursados en la Licenciatura de Medicina de la UMA marcan su trayectoria artística, siendo el cuerpo, la enfermedad o la fragilidad de nuestra existencia temas que vertebran su producción. “No trato de hacer una apología del desorden, del dolor o de la herida. Tampoco trato de abordar la discapacidad desde la Arteterapia. No pretendo incidir en el arte como proceso curativo, sino en el conflicto y en la contingencia como germen de la creación o apertura a nuevas posibilidades en el arte y en, prácticamente, todos los ámbitos de la vida”, escribe el artista.
Cuenta con numerosas exposiciones individuales y colectivas en diferentes galerías y centros de arte de reconocido prestigio nacional e internacional (CACMálaga, Centro Conde Duque de Madrid, Instituto Cervantes de Nueva Delhi, Copperfield Gallery de Londres, ISCP de Nueva York, Künslerhaus Bethanien de Berlín, etc.). También ha recibido numerosas Becas, ayudas a la producción y premios de diferentes instituciones (Ayudas a la Producción Iniciarte de la Junta de Andalucía, Beca Daniel Vázquez Díaz de la Diputación de Huelva, Beca de investigación FPU del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, etc.)
David Escalona apuesta por una transversalidad del pensamiento y sus obras, que funcionan como metáforas visuales, conforman una multiplicidad que invita al espectador a realizar lecturas fuera de los compartimentos estancos de las respectivas disciplinas.
Actualmente reside en Málaga y concibe el arte como un extraño artefacto que puede comunicarnos con realidades complejas no necesariamente inteligibles. Piensa que aquello que excede la razón, puede ser tratado desde el ámbito estético o artístico. Como afirma Escalona, “las obras pueden llegar a ser un accidente-acontecimiento que tambalee nuestras certezas y nos obligue a pensar, pudiendo efectuar una transformación en el individuo, aunque a veces inapreciable”